کاربرد فناوری های نوین در حسابداری و حسابرسی
کاربرد فناوری های نوین در حسابداری و حسابرسی
سیستم های مالی اداری ، جامع ، یکپارچه ، ...
![](https://images-blogger-opensocial.googleusercontent.com/gadgets/proxy?url=http%3A%2F%2Fwww.southit.com%2FPortal%2Fchannels%2FFcKUploadedFiles%2Ffa%2F440%2FImages%2Fmali%2520edari.gif&container=blogger&gadget=a&rewriteMime=image%2F*)
زمان آن فرارسیده است که سیستم ها نقش فعالتری در اجرای عملیات مالی اداری شرکت ها و موسسات بعهده بگیرند .
زمانی ، تنها شی ای که یک سیستم (نرم افزار مالی اداری جامع ، یکپارچه ،
...) را به موجودیت سازمان متصل می کرد ، تنها یک کابل برق بود که به پریز
روی دیوار متصل بود .
امروزه سیستم ها شناسنامه دارتر و ماندگارتر شده اند .
آن قدر سوکت ، رابط ، مبدل ، هاب ، سویچ ، و سایر اتصالات و شناسه های
فیزیکی ،از یک سو و امتیاز ، کد ، شماره شناسایی ، شماره پشتیبانی و شناسه
مالکیت و فراوان علامت و مشخصه و قرارداد که نشان از خصوصی سازی و تعلق
نرم افزاری برای یک واحد (موسسه ، شرکت ، فعال اقتصادی ، موجودیت تجاری یا
اداری ) دارد ، از سوی دیگر ، سیستم ها را به شرکت ها وصل و مختص ، می کنند
که امکان استفاده از سیستم برای مجموعه دیگر به صفر رسیده است .
با ترفندهای شرکت های فروشنده نرم افزار ، نسخه مشخص و معینی برای استفاده
هر واحد جداگانه رجیستر شده و نسخه هر واحد منحصرا برای آن قابل استفاده می
باشد .
مالکیت شخصیت حقیقی یا حقوقی بر سیستم کامپیوتری اش مطلق و تمام وقت می
باشد ، تعطیل بردار نیست ، استعلاجی و مرخصی با یا بدون حقوق در مورد آن
موضوعیت ندارد و
از طرفی با وضعیت فعلی بازار کار (یادداشت ....
) نیروی انسانی ، آن قدر در محل خاصی ، ماندگار نمی شود تا بتوان ایجاد
احساس متولی گری و میان داری را در ذهن وی متصور شد ، بنابراین وظیفه حفظ
هویت و حافظه تاریخی سازمان ، مطالبه گری حق و حقوق و مصالح واحد تجاری را
به نرم افزارها بایست سپرد .
سیستم ها حتی می توانند در تبدیل "وظیفه" به "هدف" نیز موثر باشند :
با خاطر نشان ساختن اینکه وظیفه انجام شده چند درصد از هدف اصلی را تشکیل
می دهد و با تکمیل و انجام آن چه میزان به هدف اصلی نزدیک تر شده ایم ،
سیستم ها می توانند هدف مشترک را درون سازمان یا واحد تجاری زنده نگاه
دارند .
در ارتباط با آن دسته از وظایف مسئولین قسمت ها و سرپرستان ، که فرد مورد
نظر نقش ساعت شماطه دار یا حداکثر جدول یادآوری سررسید و مواعد خاص (to do
list) را بازی می کند ! ، سیستم می تواند وظیفه یادآوری به هر دو (زیردست و
بالادست) را بخوبی ایفا نماید .
بسیاری از جلسات درون سازمانی ، متاسفانه ، هنوز ، در سطح دیکته کردن چند
سرفصل و هدف توسط یکی از مدیران واسط یا مدیریت عالی ، باقی مانده و از
گفتگو و پرسش و پاسخ در آن ها خبری نیست ، محول کردن این وظیفه به سیستم ها
و نرم افزارها علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه ، امکان برخورد و واکنش
منفی و عوارض ناگوار مربوط به مباحث رفتارها و روانشناسی سازمانی را کاهش
خواهد داد .
علاوه بر اینها همان طور که در بحث کنترل داخلی توضیح داده شد (یادداشت ...
) بسیاری از فعالیت های کنترلی و حسابرسی داخلی در حد تیک کردن چک لیست و
حصول اطمینان از انجام وظایف خاص و رخ دادن شرایطی در موعد مقرر است ، این
گونه فعالیت ها نیز قابل تحویل و پیگیری به سیستم ها می باشد .
...