موسسه سنجش سپاهان (  احمد نورمحمدی )

موسسه سنجش سپاهان ( احمد نورمحمدی )

کاربرد فناوری های نوین در حسابداری و حسابرسی
موسسه سنجش سپاهان (  احمد نورمحمدی )

موسسه سنجش سپاهان ( احمد نورمحمدی )

کاربرد فناوری های نوین در حسابداری و حسابرسی

حسابرسی قضایی : رویکرد در برابر نواقص حساب

در پست گذشته نمونه اعتراض به گزارش کارشناسی حساب ارائه گردید , در این پست نتایج کلی که می تواند از این دعوای "اثبات مالکیت" جنجالی استنباط شود عنوان می گردد :

 

یک - در کسب وکار کارگاهی و صنفی مشارکت اشخاص با یکدیگر در قالب قواعد و تشریفات رسمی و قانونی نمی گنجد .

معمولا مشارکت ها یا کسب و کارهایی که پایان شان به دعوا می انجامد ( اعم از این که در محاکم طرح شود یا نشود )  این گونه است که چند نفر با یکدیگر فعالیتی را آغاز می کنند و در کوران تلاش ها , وعده و وعید هایی نیز رد و بدل می گردد , اما این وعده ها کمتر مکتوب می گردد .

معمولا شاگرد مغازه , کارگر ماهر کارگاه , متخصص شاغل در شرکت تازه تاسیس , ... , ممکن است با چنین وعده هایی به انجام کارهای فوق العاده تشویق شوند .

ممکن است اختیارات زیادی نیز به چنین افرادی واگذار شود , اما  از آن جایی که اراده و عزم قطعی افراد برای شراکت و مشارکت بر اساس توافقات کتبی یا آثار مکتوب شراکت سنجیده می شود , صاحب کسب و کار  در هر زمان ( معمولا پس از توسعه و سودآور شدن کسب و کار یا تکمیل پروژه) می تواند این اختیارات را پس گرفته  یا به دیگری واگذار نماید .

 

دو - در کارشناسی حساب تلاش کارشناس در جهت حل و فصل دعوای میان طرفین دعواست نه الزام طرفین به رعایت رویه ها و استانداردهای  حسابداری و حسابرسی .

بنابراین مقاومت در برابر خواست طرفین , بخصوص آن طرفی که پرداخت هزینه کارشناسی بعهده او می باشد دشوار است ! .

تسلیم شدن کارشناس به راه حل های طرفین دعوا (شیوه نگاهداری حساب , دیدگاه و حق و علاقه آن ها نسبت به کسب و کار) و موافقت با کاربرد آن ها  می تواند به اطاله دادرسی ( کِش آمدن دعوا – به درازا کشیدن دادخواهی ) بیانجامد ؛ زیرا دو طرف دعوا خواه ناخواه با وکلا و دیگر افراد مرتبط با موضوع مسئله خویش را در میان می گذارند و پس از اطلاع از نادرست بودن راه حل در پیش گرفته مجددا با رویکردی دیگر طرح دعوا خواهند نمود .

در بسیاری دعاوی مالی طرح شده در محاکم دادگستری , حساب و کتاب ارائه شده از دو طرف نیازمند  تهیه حساب , اصلاح حساب یا حسابرسی می باشد ؛ در چنین مواردی بایستی ابتدا طرفین در راستای مراجعه به متخصص مربوط (مانند موسسات ارائه کننده خدمات حسابداری و حسابرسی یا نرم افزاری ) ارشاد شده و پس از برطرف شدن ابهام ها و نواقص , کارشناسی رسمی حساب و اظهار نظر آغاز گردد .

در غیر این صورت ممکن است اظهار نظر کارشناسی به گونه ای باشد که نه تنها با استانداردها و اصول حسابداری بلکه با مسلمات عقلی نیز در تضاد باشد .

 

سه - روش های "تهیه و تنظیم صورت های مالی از روی مدارک ناقص" و کاربرد نرم افزارهای رایانه ای می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در امور کارشناسی حساب داشته باشد , در پست های بعدی نمونه آن ارائه می گردد .